SP1 Aktualności Bezpieczna Szkoła-Bezpieczny Uczeń poniedziałek, 10 maja 2021
NAGŁÓWEK START O NAS PRACA SZKOŁY SZKOLNE PASJE START MAPA KONTAKT SZUKAJ START
Wiarygodna Szkoła
WIARYGODNA SZKOŁA link na stronę

Bezpieczna Szkoła-Bezpieczny Uczeń

Zadanie 2.


Mój przyjaciel jest inwalidą – jak kształtować postawy akceptujące niepełnosprawność

W dniu 26.10.2012 r. uczniowie wraz z p. wicedyrektor Honoratą Kryszewska i p. Anetą Kochanowicz, pedagogiem szkolnym, mieli okazję uczestniczyć w zajęciach osób niepełnosprawnych w Ośrodku Warsztatów Terapii Zajęciowej w Żarach.


Odwiedziliśmy poszczególne pracownie:


1. Pracownia gospodarstwa domowego, gdzie zainteresowane osoby są wprowadzane w tajniki sztuki kulinarnej. Uczą przygotowywać smaczne i zdrowe posiłki.
2. Pracownia ogrodnictwa. Od wiosny do jesieni pensjonariusze dbają o rośliny wokół Ośrodka, a zimą tworzą piękne kompozycje z suchych kwiatów, które zdobią nie tylko ich pomieszczenia.
3. Pracownia poligraficzno – informatyczna. Tam powstaje gazetka, w której zamieszczane są informacje dotyczące działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej.


4. Pracownia stolarska. To pracownia typowo „męska”, powstają w niej drewniane „dzieła sztuki”, które są robione na potrzeby Ośrodka.
5. Pracownia rękodzieła. Pozwala rozwijać zainteresowania plastyczne podopiecznych korzystając z różnych technik – malarstwa, ceramiki, mozaiki.
6. Pracownia krawiectwa i haftu. Pensjonariusze poznają tajniki szycia ręcznego, uczą się wyszywać i szydełkować.
W Dziennym Domu Wsparcia spotkaliśmy się z osobami głównie z dysfunkcją ruchu. Dzieci miały przez chwilę możliwość poczuć się jak osoby niepełnosprawne ruchowo i sprawdzić, jak to jest poruszać się na wózku inwalidzkim. 
Atrakcją była również zabawa na sprzęcie dostosowanym do osób z różnymi dysfunkcjami.
Mieliśmy także okazję zwiedzić Środowiskowy Dom Samopomocy w Żarach, którego głównym zadaniem jest usamodzielnienie jego uczestników na miarę ich możliwości. W trakcie pobytu w Domu uzyskują oni wszechstronne, specjalistyczne wsparcie, dzięki któremu mogą utrzymać się w swoim naturalnym środowisku, integrują się ze środowiskiem lokalnym, nie podlegają instytucjonalizacji. Największą atrakcją okazała się sala doświadczania świata i światła, która pełni funkcję relaksacyjną.
Uczniowie potrafili nawiązać kontakt ze wszystkimi osobami w Ośrodku, chwalili i doceniali ich wytwory. Zadowoleni pensjonariusze obdarowali dzieci własnoręcznie zrobionymi upominkami.

Na zakończenie każde dziecko miało możliwość podzielenia się wrażeniami z pobytu w Ośrodku. Naszych uczniów najbardziej zaskoczyło to, że osoby niepełnosprawne mają wielki talent i tworzą rękodzieła na miarę profesjonalistów.
Wszystkim wręczyliśmy pamiątkowe laurki i drobne upominki. Wpisaliśmy się też do księgi pamiątkowej.
Uczniowie przekażą informacje na temat działalności Ośrodka swoim koleżankom i kolegom na godzinach wychowawczych.
Honorata Kryszewska
Aneta Kochanowicz
 
STOPKA